Två systrar ger tips på mat, recept, resor, restauranger och annat som gör livet lite soligare!

..



onsdag 24 mars 2010

första rätten ut!



ja, det här blev det igår!
min sambo och jag firade, efter en hel veckas förkylning och flera dagars täpphet, med en tre-rätters middag och en god flaska vin. Mums! Till förrätt blev det denna soppa. Riktigt god! Den har heller inte mycket fett i sig vilket man brukar föredra så här på vårkanten :) Jag fullkomligt ÄLSKAR tryffel så jag var bara tvungen att ha det i röran. Tycker ni ska pröva att göra den. Lätt och grym även som tilltugg.
Huvudrätten kommer inom kort.....


Krämig jordärtskocksoppa med edamame-,pecorino & tryffelröra på crostini


Soppa:

250 g jordärtskocka

200 g potatis

1 gul lök

7 dl vatten+ 1½ grönsaksbuljongtärning

1 dl matlagningsgrädde

1 msk citronsaft


Röra:

200 g edamamebönor

40 g pecorino/parmesanost, riven

1 dl mild olivolja

1 tsk tryffelolja

1 tsk citronsaft

1 gott bröd till servering


Skala rotsakerna och löken och skär i mindre bitar. Fräs lök mjukt i ½ msk smör i en kastrull och tillsätt rotsakerna, vatten, buljongtärning och grädde. Koka till allt är mjukt, ca 20 min. Mixa slätt och smaka av med citronsaft, salt och peppar.


Koka upp edamamebönorna i en kastrull och häll av vattnet. Tryck ut bönorna i en skål. Tillsätt övriga ingredienser och mixa med en stavmixer.


Grilla brödet eller rosta i brödrost. Servera röran till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar