Två systrar ger tips på mat, recept, resor, restauranger och annat som gör livet lite soligare!

..



torsdag 6 maj 2010

Nyttig kycklingpita med grönsaker och yoghurtkräm


Ikväll blir det återigen något enkelt att laga. Efter en arbetsam dag på jobbet så orkar man helt enkelt inte ställa sig i timmar i köket. Och idag är en sådan kväll. Jag vill bara slänga mig i soffan och kolla en bra film. Men hungrig är jag ju..

Den här rätten kan man variera med de tillbehör man själv föredrar, vilket gör det hela ännu smidigare ;-) Men så här tänkte jag gå tillväga:

Kycklingpita med grönsaker och yoghurtkräm

2 pers

1/2-1 hel grillad kyckling
4 pitabröd
1 ask körsbärstomater
Isbergssallad/ruccola el annan sallad du föredrar
1 avocado
1 röd lök

Strimla den grillade kycklingen. Skär upp alla grönsaker i lagom stora skivor. Värm pitabröden i ugnen ca 5 min i 200 grader (fukta dem innan)

Yoghurtkräm

1 burk matlagningsyoghurt/ lätt créme fraiche
1 vitlöksklyfta
salt
svartpeppar
citron

Blanda yoghurt med en pressad vitlöksklyfta, en nypa salt och peppar och ca 2 msk pressad citron. Klar!

Servera pitabröden färdiga att äta med grönsakerna eller plocka ihop dem vid matbordet efter smak och tycke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar