Två systrar ger tips på mat, recept, resor, restauranger och annat som gör livet lite soligare!

..



lördag 22 maj 2010

Rabarbersäsongen är här!



Igår gjorde jag rabarbersmulpaj till alla på jobbet och fick så mycket "blastrens" över att jag bestämde mig för att göra rabarbersaft på det istället för att slänga det! Har inte druckit hemlagad rabarbersaft sedan jag var liten men kommer ihåg att jag älskade det!
Totalt blev det ca 1,5 L koncentrerad saft som blev jättegod att spä ut med massor av is eller kolsyrat vatten! Det är en härlig känsla att dricka riktig hemlagad saft och det skadar inte att saften har en härligt gullig, rosa färg med små svarta vaniljprickar i...

Rabarbersaft

Blast av ca 4 kg rabarber, ca 800 g blastrens
3,5 l vatten
1 l socker
saften från 4-5 citroner
1 vaniljstång

Koka upp rabarber, vatten, socker och citronsaft. Dela och skrapa ur vaniljstången och lägg i. Koka allt och småputtra under lock ca 1 h. Låt stå och dra ca 1 timme. Sila och kyl ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar