Två systrar ger tips på mat, recept, resor, restauranger och annat som gör livet lite soligare!

..



fredag 16 april 2010

Äntligen helg!

Fredag och jag är trött. Jobbade till sent igår kväll på ett företag som sysslar med matlagningsutbildningar för "vanligt" folk. Mitt jobb där går ut på att leda folk igenom recepten, ge tips, råd och lite kockknepstips. Kul faktiskt! Folk är så glada och nöjda. De får efter att ha förberett och tillagat maten sitta ner och avnjuta en god fullödig middag med goda viner därtill. Inte så dumt!

Men som sagt, mitt och de andra kockarnas jobb är ju att passa upp, diska, servera och städa undan, så man är lite mör i kroppen när man kommer hem.

Men nu är det helg och jag tänkte att ni ska få ett middagstips såhär inför helgen och allt. Det här är en laxrätt jag och syrran har lagat många gånger och det blir alltid så gott! Vill man ha en matigare portion kan man tillsätta jasminris. Ha en trevlig fredag!






Teriyakilax med avocado & tomatsalsa
4 pers

1 rödlök
2 avocado
2 tomater
½ lime
1 msk olivolja
2 dl japansk soya
4 msk socker
1 dl vitt vin
1 dl vatten
4 st laxfiléer; ca 700g
ev sesamfrön

Finhacka halva rödlöken och grovskiva den andra halvan. Gröp ur avocadon och tärna i små tärningar. Blanda med finhackad tomat och rödlök. Smaka av med limesaft, olivolja, salt och peppar. Ställ åt sidan.
Koka upp soya, socker, vitt vin och vatten i en panna. Tillsätt den grovskivade löken och låt allt puttra ihop några minuter. Häll av såsen i en skål. Bryn därefter hastigt laxen i pannan. Strö ev över sesamfrön. Tillsätt såsen. Sänk värmen och låt puttra till laxen blivit klar, ca 2 min. Laxen ska ha en nästintill rå kärna i mitten. (den kommer att efterstekas). Servera laxen med sås och salsa. Servera ev med ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar