Två systrar ger tips på mat, recept, resor, restauranger och annat som gör livet lite soligare!

..



torsdag 8 april 2010

Sitter hemma idag och skriver. Mitt jobb som frilansande matstylist och kock går mycket ut på att sitta hemma och skriva recept. Inspiration är en stor del av yrket och har man inte det ja, då går det rätt knaggligt:). Men idag kom jag ut i solen och kände mig sådär uppåt och glad som man bara kan göra en härlig vårdag! Sprang in i matbutiken för att handla yoghurt och mjölk, men kom ut med ciabatta, zucchini, mozzarella, mörk choklad, mini-marchmallows, nötter, godis...ja, herregud. När inspirationen kommer, ja då kostar det också :)! I alla fall, det var bara att börja provlaga lite på några recept jag finurlat på i några dagar.

Dels en något nyttigare chokladbit. Ja, hoppa inte högt, den är inte jättenyttig, men mörk choklad är ju bättre än ljus, och den innehåller naturella nötter (bra fetter) och minimarchmallows som fyller ut utan att vara feta... Resultatet blev en seg, fluffig, knaprig historia som passade mina chokladsmaklökar otroligt bra! Och superlätt att göra dessutom! Tror jag gjorde den klar på under 5 min. Visst, den tar upp till en timme att stelna i kyl, men den som väntar på nåt gott...!




Chocofluff

100 g nötter; valnötter, cashewnötter..
5 st vaniljfudge (finns bland lösgodiset)
3 dl minimarschmallows (alt stora marschmallows delade i mindre bitar)
200 mörk choklad 70%

Täck en mindre form med plastfolie. Grovhacka nötterna. Tärna fudgen i mindre bitar. Lägg i en skål tillsammans med marschmallowsen. Smält chokladen i mikron. Häll över blandningen och rör om så allt täcks av choklad. Häll blandningen i formen och packa allt tätt. Ställ in i kyl tills allt stelnar och blir hårt. Skär upp i mindre bitar.


Sedan såg jag att de fått in mozzarella med basilika i! Vilken bra idé, tänkte jag! Köpte en zucchini också och kände att en härlig antipasto är väl mysigt till i morgon fredag tillsammans med lite kallskuret?
Förra veckan stekte vi nämligen zucchini med lite pressad vitlök på slutet som vi hade när vi gjorde en Deliziepasta. Då upptäckte jag vad gott det är med mozzarella tillsammans med zucchini fräst med vitlök! Testa ni också! Det är nog inte helt dumt att gratinera toasten i ugnen heller....




Mozzarella & zucchinitoast
4 pers

1 mozzarella med basilika eller naturell(125g)
1-2 ciabatta
1 zucchini
1 vitlöksklyfta
olivolja

Skiva zucchinin i skivor med hjälp av en osthyvel. Stek skivorna i het stekpanna. De ska få fin färg. Pressa i vitlök på slutet. Salta med flingsalt. Lägg upp skivorna på ett fat tillsammans med rostade brödskivor och mozzarellan. Servera gärna med kallskuret; ex parmaskinka, salami etc...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar