Två systrar ger tips på mat, recept, resor, restauranger och annat som gör livet lite soligare!

..



tisdag 13 april 2010

Härliga vardag!


Falukorv. Det ni :)! Ok, det var extrapris på det och jag kunde inte hjälpa att köpa hem det. Måste erkänna att det slinker ner falukorv med makaroner och ketchup i magen lite då och då.

Alla jag känner frågar alltid mig och min sambo ( som är bagare) vad vi äter på kvällarna. De tror oftast att vi lagar fantastiska måltider varje kväll hemma. I ärlighetens namn tror jag att vi som jobbar med mat oftast släpper prestationen när vi kommer hem. Plötsligt orkar man inte tänka mat mer utan gör det enklaste möjliga. Därav falukorven:).

Jag kände att jag var tvungen att piffa till rätten lite i alla fall. Men jag lovar, det är enkelt! Rätten tog 5 min att förbereda och 5 min till stekning. Inte så farligt eller hur?! Koka pastan under tiden! Min sambo och jag var överens om att det smakade riktigt gott. Sältan i falukorven gifte sig fint med det söta i tomatsåsen och sedan grädden som rundade av. Vi var visserligen vrålhungriga, men det här funkar absolut för en vardag!

Dessutom ska ni nu få två bra tips från restaurangvärlden och hur italienarna själva resonerar:

1. Häll alltid över den färdigkokta pastan i såsen och rör runt i pannan. Såsen ska tränga in i pastarören..

2. Spara lite av kokvattnet i en kopp eller liknande. OM såsen och pastan skulle bli för torr och kletig så häll över lite kokvatten och blanda om! Då blir genast konsistensen och upplevelsen bättre!


Krämig tomatpasta med falukorv

4 pers

ca 400 g falukorv
1 rödlök, i båtar eller skivor
½ spetskålshuvud eller vitkålsklyfta, grovt strimlat
1 förp (4 dl) Kelda Pastasås Tomat & creme fraiche
1 dl matlagningsgrädde 15% och ev en skvätt mjölk
salt, citronpeppar
4 port pennepasta
färsk timjan

Hetta upp en panna. Stek falukorven så den får lite färg. Tillsätt vitkål och rödlök och låt det steka med några minuter. Häll över tomatsåsen och grädden (ev lite mjölk). Krydda med salt & citronpeppar. Låt puttra några minuter. Häll i pastan i såsen och rör runt. Krydda med färsk timjan. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar